Upplever du att du TRÄNAR och tränar men resultaten uteblir?

Det kan i vissa fall bero på att du har FELAKTIG TEKNIK i övningarna och därmed inte får kontakt i rätt MUSKEL som du tränar.

Felaktig teknik kan bero på flera olika saker men en vanlig ORSAK är helt enkelt slarv/stress. Många stressar sig igenom träningen för att få den gjord inom en viss tidsram. Har du ont om tid: Gör endast ett fåtal övningar utav ditt träningsprogram men se till att dessa görs rätt. Tänk på att KVALITET går före kvantitet..

En felaktig teknik kan även bero på att du har för svag BÅLSTABILITET eller att du har försämrad RÖRLIGHET i någon kroppsdel eller en svag och dålig HÅLLNING.

TIPS PÅ HUR DU KAN FÖRBÄTTRA DIN TEKNIK

Ta hjälp av speglarna på GYMMET, filma dig själv eller be en vän STUDERA dig hur du tränar och utför övningarna. Gör du knäböj rätt, ligger tyngden på hälarna, kommer du tillräckligt djupt ner? Kan du hålla bålen stabil så du inte buktar eller svankar med ryggen för mycket när du gör marklyft? Är du rak och stabil i bålen när du gör plankan? Även i enklare ÖVNINGAR som vi tror att vi har koll på så kan tekniken ibland förbättras med SMÅ JUSTERINGAR.

Varje övning kräver rätt teknik för att du ska få MUSKELKONTAKT på rätt ställe och så att du inte utför övningen fel med risk att skada dig istället. Ta för vana att lägga in ett TEKNIKPASS i din träning då och då.

Om du ser att du gör något felaktigt så SÄNK VIKTEN du tränar med och öva på tekniken.

1. Kontrollera att du utför övningen på rätt sätt från start till stopp läge.

2. Utför övningen långsamt och känn efter att den tar på rätt ställe dvs. i den muskel du fokuserar på att träna. Tips! Ibland kan det hjälpa att blunda när du utför övningen, för att kunna känna efter bättre och få bort alla andra intryck.

3. Om du inte kan utföra en viss övning helt korrekt så kanske du behöver förbättra din rörlighet. Lägg till rörlighetsträning i samband med din övriga träning, tex som uppvärmning eller avsluta varje pass med stretchövningar.

4. Tänk på att en stabil och stark bål är en förutsättning för att kunna belasta kroppen med tyngre vikter. Träna bålträning ofta och stärk upp den djupa inre magmuskulaturen.

5. Öva, öva och öva… När tekniken sedan sitter så kan du börja öka på vikterna igen.

6. Är du osäker så tveka inte att boka en tid med en PT för att gå igenom vissa övningar, det kan göra stor skillnad.

Bli en TEKNIKFREAK och RESULTATEN kommer förhoppningsvis att komma snabbare…