TIPS INFÖR PÅSKEN!

Påsken är en av många helger där vi firar med mat.. men måste detta innebära att vi går upp flera kilo under en storhelg? Svar: NEJ!

Men hur hanterar man det då?

Var förberedd och ha en plan + Ät som vanligt…

Tex. om du är bortbjuden på påskbuffé, tänk EN tallrik mat. Fyll ¼ av tallriken med proteinrik mat som lax, sill, skinka, ägg el. likn. ¼ av tallriken fyller du på med någon form av kolhydrater tex. potatis, janssons frestelse eller andra rotfrukter och resterande ½ fyller du på med sallad och grönsaker. Komplettera ev med en liten klick sås eller dressing.

Ta bara EN tallrik, ät långsamt och njut av maten, drick vatten/kolsyrat vatten till maten och skippa påskmusten. Ät dig mätt på proteinet och grönsakerna i första hand och fyll sist på med kolhydraterna när du redan börjar bli mätt.. Undvik dessert och godsaker efteråt, kanske räcker det att ta en kopp kaffe..

Här har du en enkel mall att följa som ger dig mer än tillräckligt med mat för att bli mätt och ge ny energi, utan att bli övermätt, trött och slö. Tänk LAGOM…

Ät som vanligt resten av dag, både före och efter. Och fortsätt sedan att följa din vanliga kostplan även efter ”påskmåltiden”.. Kanske äter du lite fler kalorier under denna måltiden men det är inget att haka upp sig på, du kommer inte gå upp flera kilo pga detta.

Att gå utanför din vanliga kosthållning vid enstaka tillfällen kommer inte att göra dig tjock, gör du det däremot regelbundet och ofta så kan det komma att påverka dina resultat så småningom.

Var inte rädd för att bli bortbjuden eller gå ut och äta på restaurang. Mat är en del av livet och en del av vårt umgänge i sociala sammanhang. Vi behöver inte tappa kontrollen helt för det.. du behöver inte ta en extra portion bara för att någon ber dig.. du behöver inte länsa godisskålen bara för att den ställs fram.. Gör kloka val som kommer få dig att må bra och göra dig stolt över dig själv!

Ska du resa i bil till släkten över påsk? Ta med en kylväska med det du behöver under bilfärden, återigen, var förberedd. Ta med lite goda nyttiga mellanmål och kanske din favoritfrukost så har du bra alternativ om det skulle saknas på plats.

Ät det som bjuds men gör kloka val. Det är du som bestämmer vad du sak äta och lägga på tallriken, ingen annan. Inte svärmor och inga hjärnspöken. Träna dig på att hantera dessa situationer. Lär dig säga nej. Använd ditt ögonmått. Var medveten av vad du stoppar i dig och gör medvetna val..

Det kommer alltid komma en påsk, en midsommar, en jul, en födelsedag, en firmafest osv.. Tillåt dig att ”fira” men ta kontrollen på det du stoppar i dig och du kommer känna dig både stark och glad efteråt!