VIKTMINSKNING OCH ALKOHOL – HUR SKA MAN TÄNKA HÄR..?

Om du vill gå ner i vikt så måste du konsumera alkohol med måtta. Om du vet med dig att du har svårt att hålla igen med alkoholen och ofta är ute och festar så behöver du göra stora förändringar om du har som mål att gå ner i vikt.

En del upplever att de inte går ner i vikt trots att de håller en strikt kosthållning gällande maten men på helgen sen så dricker man stora mängder alkohol därutöver, som man då tror inte ska räknas. Men tyvärr så gör de det. Istället skyller man på att dieten inte fungerar osv..

För en del räcker det t.om att endast hålla sig borta från alkoholen för att få den viktminskning man är ute efter..

VARFÖR BÖR MAN DÅ UNDVIKA ATT DRICKA ALKOHOL VID VIKTMINSKNING?

Alkohol har ett högt energiinnehåll och är ett bra exempel på ”tomma kalorier”, dvs. den ger varken mättnad eller näring men däremot många kalorier som kan leda till oönskad viktökning. Självklart är det olika energiinnehåll i olika drycker och vissa är mer självklara att undvika om du har som mål att gå ner i vikt. Många drinkar kan vara rena sockerbomben och bör undvikas. Likaså likörer i olika former som innehåller stora mängder energi från socker samt även ibland grädde. Cider och alkoläsk har också ett högt innehåll av socker och kalorier.

Omdömet försämras lätt när man dricker alkohol vilket gör att man lättare småäter från chips- och godisskålar även om man vet att man inte borde. En annan bieffekt är att hungerkänslorna lätt ökar när man druckit en del på kvällen. Vem har inte blivit sugen på en kebab, hamburgertallrik eller korv med mos innan man ger sig av hemmåt..? Även dagen efter finns det ett stort sug efter energirik mat för att ”återställa balansen”.

Det tar tid för kroppen att bryta ner alkoholen. Så länge som du har alkohol kvar i blodet så nästintill avstannar förbränningen av fett då kroppen väljer att bryta ner alkoholen först. Så ju större mängder du har druckit desto längre tid tar det för kroppen att återhämta sig och fettförbränningen blir lidande under tiden.

MÅSTE MAN STANNA HEM OCH UNDVIKA FESTER OCH SOCIALA SAMMANHANG DÄR DET SERVERAS ALKOHOL?

Nej såklart inte, det finns en del tips du kan använda dig av..

Dock vill jag tillägga – Att om du är seriös med din viktminskning så bör du avstå alkohol i möjligaste mån under din viktminskningsperiod. Du får garanterat bättre resultat då!

Om du ändå vill dricka något alkoholhaltigt så kan du tex. testa något av följande..

-Välj att dricka rödvin eller torrt vitt vin.
-Kontrollera ditt intag. Ha en plan för hur mycket du har tänkt dricka, så är det lättare att stanna där.
-Drick inte före eller under en måltid då detta gärna triggar till att äta mer.
-Blanda ev. drinkar med lightläsk.
-Drick långsamt så att ett och samma glas varar längre, istället för påfyllning ofta.
-Fyll på med varannan vatten.

Tänk på att alkoholfria alternativ är inte alltid bättre än alkoholhaltiga när man ser till kaloriinnehållet. Låt dig inte luras här!

Jag förespråkar absolut inte avhållsamhet från alkohol utan vill med detta blogginlägg endast förmedla tankar att förhålla sig kring gällande alkohol och viktminskning.