Jag tror faktiskt att många vet ganska så väl vad som är bra för oss att äta och vad som inte är det.. men det svåra är oftast att genomföra det till verklighet.

Det finns egentligen ingen speciell diet som hjälper dig att gå ner i vikt och därefter behålla din vikt. De flesta dieter fungerar bra. Så länge du följer dem och så länge du ligger på ett kaloriunderskott, så går du tex. ner i vikt om detta är din målsättning.

En diet ska inte vara en quickfix..
Med diet så menas egentligen samma som kosthållning, alltså ett sätt att äta..
Att följa en diet tillfälligt utan målsättning att fortsätta med att äta på samma sätt framöver är ganska meningslöst då det förmodligen resulterar i att man går tillbaka till samma gamla vanor igen och därmed också går upp i vikt igen och kanske dessutom lite till.

Den bästa dieten är den där du skapar nya hållbara hälsosammare kostvanor genom att tex. följa en diet/kostplan där du faktiskt får äta ”vanlig” näringsriktig mat gjord på riktiga råvaror och normala portioner utan färdiga produkter/halvfabrikat. Målet är ju att du förhoppningsvis ska skapa nya kostvanor genom att följa en ”mall” på vad du bör äta.

Bra kostvanor och “att vara hälsosam” handlar inte bara om att gå ner i vikt utan om att äta bra och näringsrik mat som är viktigt för att hålla oss friska samt ge oss ork, energi och välmående i vardagen. Genom att följa en kostplan under ett visst antal veckor så skapar man så småningom nya vanor och rutiner.

Det ska alltså vara så att du lär dig att äta på ett visst sätt och fortsätter äta enligt dieten på ren rutin framöver. Kosthållningen måste vara hållbar i vardagen både under dieten och efter..

För att du ska kunna behålla din kosthållning alternativt din nya vikt så måste du ha skapat nya vanor som du kan leva efter och som fungerar för dig i din vardag. Därför är det bäst att hitta en kosthållning redan från början som känns bra för dig och som inte kommer innebära någon vidare förändring även efter det att du nått ditt mål.

Det är dock alltid lätt att falla tillbaka i gamla ovanor. Viktigt är därför att bli medveten om just dina fällor och ovanor och försök att skapa förändringar där..

Tex.
Äter du oregelbundet?
Försök styra upp dina måltider mer jämnt under dagen.

Småäter du i tid och otid?
Kanske beror det på att du äter oregelbundet (se ovan) eller att du äter för lite mat överlag, för lite fibrer eller för lite protein. Fibrer och protein ger behaglig mättnadskänsla och håller blodsockret i bättre balans. Försök hitta orsaken och fundera igenom hur du kan påverka och förändra!

Äter du mycket snabbmat?
Försök välja andra bättre alternativ istället. Laga, förbered och frys in, egen “nyttigare snabbmat” som du enkelt kan ta fram och bara värma när du kommer hem hungrig. Var förberedd!

Brukar du nästan alltid äta 2 portioner för att du är så hungrig, för att “det är ju så gott” eller för att det är ju synd att slänga?
Samma här som ovan, kanske har du ätit för lite tidigare under dagen? Blir du inte mätt på en portion? Vad är orsaken till det? Kanske behöver du komplettera med mer grönsaker och fibrer för mer mättnadskänsla? Ät långsamt. Njut längre av en och samma portion. Varför äta så snabbt? (Tänk på att 2 portioner = dubbla mängden kalorier..)

Äter du när du är trött? Stressad? Ensam? Ledsen? Finns det andra alternativ att ta till än mat?

Ovanstående är endast olika exempel. Orsakerna kan vara olika. Viktigast är att du funderar igenom och blir medveten om vad som orsakar ett visst beteende som du har och därefter försöker hitta en lösning där du kan skapa en förändring.

En vana är något som görs på automatik och rutinkänsla utan att vi tänker på det. Det krävs övning och upprepning. Här fyller en kostplan att följa en bra funktion.

Viktigt att komma ihåg – Det tar tid att bryta en ovana men ge inte upp..

Är du nyfiken att testa en kostplan?
Vill du få mer ork i vardagen?
Vill du komma i bättre form?
Vill du gå ner i vikt?
Vill du bli kvitt ditt sötsug?
Vill du lära dig att skapa nya hälsosamma och hållbara kostvanor?

SHAPE UP 4-veckor är enkel att följa med en dagsplan.
Alla måltider har utbytbara alternativ som du enkelt komponerar ihop för att passa ditt eget personliga tycke och smak.

Läs mer och beställ här: SHAPE UP KOSTPLAN 4-veckor

Den här hemsidan använder cookies. Genom att fortsätta använda sidan godkänner du vår användning av cookies.  Lär dig mer