och vad kan vi göra för att förhindra det?

Kroppen har en utvecklad funktion att lagra och bilda kroppsfett, som finns i reserv ifall den skulle utsättas för svält. Detta är ett resultat från förr när tillgången till mat periodvis inte var lika given som idag. Vid perioder av svält kunde man då överleva på dessa fettreserver ända tills mattillgången blev bättre.

I dagens samhälle så har vi oftast ett överflöd av mat tillgängligt dygnet runt. Vi har mängder av mat lagrat i kyl/frys och skafferier och matbutiker, fik, restauranger finns tillgängligt för oss i stort sett överallt.

Eftersom vi sällan hamnar i ett läge av svält så fyller vi på våra fettceller mer och mer av det överskott som blir och vi blir med tiden överviktiga.

Att man går upp i vikt beror helt enkelt på att man konsumerar mer kalorier än man gör av med.

Känner du igen känslan att du fortsätter äta fastän att du redan är mätt..? För att det är så gott, ska bara ta en portion till.. Den där extra portionen som du äter innebär det dubbla kaloriintaget på en och samma måltid. En normal portion ligger kanske på runt 400-500 kcal men en portion till innebär plötsligt 800-1000 kcal på en enda måltid. Om detta upprepas alltför många gånger så innebär det ett rejält kaloriöverskott på sikt och viktökningen är ett faktum.

Att bli medveten om hur mycket du faktiskt äter och vilken typ av mat du äter kan hjälpa dig att gå ner i vikt eller undvika övervikt.

Hör följer några tips att ha koll på:

1. Begränsa dina måltider till en ”lagom” portion.

2. Fyll din tallrik med bra och näringsriktiga råvaror.

3. Ät långsamt och njut av den portionen du har, den kan vara lika länge som 2 portioner.

4. Tänk tallriksmodell – ¼ protein. ¼ kolhydrater, ½ grönsaker & sallad samt en liten mängd fett, tex. 1-2msk sås eller dressing eller 1-2 tsk rapsolja för tillagning el på maten/salladen.

5. Undvik skräpmat och tomma kalorier!

6. Bli medveten om vad och hur du äter..

Behöver du hjälp att fokusera på hälsosammare kostvanor och bryta dåliga vanor, må bättre och få mer ork i vardagen, bli kvitt eventuellt sötsug och känna dig lättare i kroppen.

Beställ hem SHAPE UP KOSTPLAN. Kostplanen är enkel att följa,
en dag i taget i 4 veckor med näringsrik och välbalanserad mat..✨
Alla måltider har utbytbara alternativ för att anpassas efter personlig smak.

Beställ SHAPE UP kostplan i webbshopen!

Den här hemsidan använder cookies. Genom att fortsätta använda sidan godkänner du vår användning av cookies.  Lär dig mer