TIPS INFÖR PÅSKEN… (och andra högtider)

Påsken är en av många helger där vi firar med mat..
men måste detta innebära att vi går upp flera kilo under en storhelg? Svar: NEJ!

I år ser tyvärr påsken nog annorlunda ut för många p.ga restriktioner gällande Coronaviruset.
Vi ombeds att undvika att resa inom landet och att inte träffas i stora sällskap och inte heller besöka våra äldre, nära och kära. Dock så firas påsken kanske i mindre sällskap eller inom familjen med påskmiddag, påskgodis och andra godsaker..

Högtider dyker upp varje år oavsett om det är påsk, jul, födelsekalas, bröllop, fester mm. Vi kan inte förhindra att det serveras massor av godsaker som vi gärna vill äta av och oftast blir det kanske för mycket av det goda..

Självklart ska vi fira och kunna unna oss men utan att gå till överdrift varje gång. Lösningen är att ha en bra plan att följa. Har du gjort upp en plan så är det lättare att hålla sig till sitt beslut..

Har du en viktminskningsplan som du vill uppnå så känns det som en börda att se fram emot all mat som ibland serveras fram. Men kom ihåg att det är du själv som väljer vad du slutligen stoppar i dig.

Men hur hanterar man det då?

Var förberedd och ha en plan + Ät som vanligt…

Tex. om du är bortbjuden eller bjuder på påskbuffé, tänk EN tallrik mat.
Fyll ¼ av tallriken med proteinrik mat som lax, sill, skinka, ägg el. likn.
¼ av tallriken fyller du på med någon form av kolhydrater tex. potatis, janssons frestelse eller andra rotfrukter och resterande ½ fyller du på med sallad och grönsaker.
Komplettera ev med en liten klick sås eller dressing.

Ta bara EN tallrik, ät långsamt och njut av maten, drick vatten/kolsyrat vatten till maten och skippa påskmusten. Ät dig mätt på proteinet och grönsakerna i första hand och fyll sist på med kolhydraterna när du redan börjar bli mätt..

Undvik dessert och godsaker efteråt, kanske räcker det att ta en kopp kaffe och en liten godsak..

Tar du den där extra portionen “bara för att det är så gott” så har du dubblat upp antalet kalorier som du får i dig. Kan vara värt att tänka på. Behövs den verkligen? Är du fortfarande hungrig?

Här ovan har du en enkel mall att följa som ger dig mer än tillräckligt med mat för att bli mätt och ge ny energi, utan att bli övermätt, trött och slö. Tänk LAGOM…

Ät som vanligt resten av dag, både före och efter. Och fortsätt sedan att följa din vanliga kostplan även efter ”påskmåltiden”.. Kanske äter du lite fler kalorier under denna måltiden men det är inget att haka upp sig på, du kommer inte gå upp flera kilo pga detta.

Att gå utanför din vanliga kosthållning vid enstaka tillfällen kommer inte att göra dig tjock, gör du det däremot regelbundet och ofta så kan det komma att påverka dina resultat så småningom.

Var inte rädd för att bli bortbjuden eller gå ut och äta på restaurang (not: undvik gärna detta i dessa tider dock). Mat är en del av livet och en del av vårt umgänge i sociala sammanhang. Vi behöver inte tappa kontrollen helt för det.. du behöver inte ta en extra portion bara för att någon ber dig.. du behöver inte länsa godisskålen bara för att den ställs fram..

Gör kloka val som kommer få dig att må bra och göra dig stolt över dig själv!

Ät det som bjuds men gör kloka val. Det är du som bestämmer vad du sak äta och lägga på tallriken, ingen annan. Inte svärmor och inga hjärnspöken. Träna dig på att hantera dessa situationer.
– Lär dig säga nej tack!
– Använd ditt ögonmått.
– Var medveten av vad du stoppar i dig och gör medvetna val..

Det kommer alltid komma en påsk, en midsommar, en jul, en födelsedag, en firmafest osv..

Tillåt dig att ”fira” men ta kontrollen på det du stoppar i dig och du kommer känna dig både stark och glad efteråt!

Med detta vill jag önska alla följare en riktigt härlig påsk!
Var rädda om er och ta alla rekommendationer från Folkhälsomyndigheten på allvar. Undvik stora sällskap och håll avstånd till varandra..

Glad Påsk..❤️

Beställ SHAPE UP 4-veckors kostplan om du är intresserad av att följa en plan för att få hjälp att skapa nya hållbara hälsosamma kostvanor och bryta dåliga vanor, må bättre och få mer ork i vardagen, bli kvitt ditt sötsug, gå ner i vikt och känna dig lättare i kroppen.

Kostplanen är enkel att följa, en dag i taget i 4 veckor med näringsrik och välbalansera mat. alla måltider har utbytbara alternativ för att anpassas efter personlig smak.

Kostplanen baseras på utvalda råvaror med en bra balans av näringsämnena protein, kolhydrater och fett, för att ge dig de bästa förutsättningarna för att minska i vikt men samtidigt tillföra kroppen den näring som den behöver för att må bra och orka med både vardag och träning.

Genom att följa en kostplan får du bättre förutsättningar att hålla dig till din viktplan och på sikt nå ditt viktmål.

Ange rabattkod: KOSTPLAN för 25% rabatt. NU: 89kr (ord.pris 119kr)
Beställ här: SHAPE UP 4 VECKOR KOSTPLAN

Den här hemsidan använder cookies. Genom att fortsätta använda sidan godkänner du vår användning av cookies.  Lär dig mer