VIKTMINSKNING OCH ALKOHOL – HUR SKA MAN TÄNKA HÄR..?

Våra liv består av många glada och härliga stunder där vi umgås med vänner och firar diverse stor helger, högtider och semestrar samt njuter av livet.. I många av dessa sammanhang så ingår både mat och alkohol. Här nedan följer en del tankar på hur man kan tänka kring just alkoholen vid dessa tillfällen om det är så att du har ett mål att gå ner i vikt.

Om du har som målsättning att gå ner i vikt så måste du konsumera alkohol med måtta. Om du vet med dig att du har svårt att hålla igen med alkoholen och ofta tar ett glas vin eller en drink för att varva ner eller ofta är ute och festar så behöver du göra stora förändringar om du har som mål att gå ner i vikt.

Många upplever att de inte går ner i vikt trots att de håller en strikt kosthållning gällande maten men på helgen sen så dricker man stora mängder alkohol därutöver, som man då tror inte ska räknas.
Men tyvärr så gör de det. Istället skyller man på att dieten inte fungerar osv..

För en del räcker det t.om att endast hålla sig borta från alkoholen för att få den viktminskning man är ute efter..

VARFÖR BÖR MAN DÅ UNDVIKA ATT DRICKA ALKOHOL VID VIKTMINSKNING?

Alkohol har ett högt energiinnehåll och är ett bra exempel på ”tomma kalorier”, dvs. den ger varken mättnad eller näring men däremot många kalorier som kan leda till oönskad viktökning. Självklart är det olika energiinnehåll i olika drycker och vissa är mer självklara att undvika om du har som mål att gå ner i vikt. Många drinkar kan vara rena sockerbomben och bör undvikas. Likaså likörer i olika former som innehåller stora mängder energi från socker samt även ibland grädde. Cider och alkoläsk har också ett högt innehåll av socker och kalorier.

Omdömet försämras lätt när man dricker alkohol vilket gör att man lättare småäter från chips- och godisskålar även om man vet att man inte borde. En annan bieffekt är att hungerkänslorna lätt ökar när man druckit en del på kvällen. Det är lätt att falla för frestelsen att ta en kebab, hamburgertallrik eller korv med mos innan man ger sig av hemåt..? Även dagen efter finns det ett stort sug efter energirik mat för att ”återställa balansen”.

Det tar tid för kroppen att bryta ner alkoholen. Så länge som du har alkohol kvar i blodet så nästintill avstannar förbränningen av fett då kroppen väljer att bryta ner alkoholen först. Så ju större mängder du har druckit desto längre tid tar det för kroppen att återhämta sig och fettförbränningen blir lidande under tiden.

MÅSTE MAN STANNA HEM OCH UNDVIKA FESTER OCH SOCIALA SAMMANHANG DÄR DET SERVERAS ALKOHOL?

Nej såklart inte, det finns en del tips du kan använda dig av..

Dock vill jag tillägga – Att om du är seriös med din viktminskning så bör du avstå alkohol i möjligaste mån under din viktminskningsperiod. Du får garanterat bättre resultat då!

Om du ändå vill dricka något alkoholhaltigt så kan du tex. testa något av följande..

-Välj att dricka rödvin eller torrt vitt vin.
-Kontrollera ditt intag. Ha en plan för hur mycket du har tänkt dricka, så är det lättare att stanna där.
-Drick inte före eller under en måltid då detta gärna triggar till att äta mer.
-Blanda ev. drinkar med lightläsk.
-Drick långsamt så att ett och samma glas varar längre, istället för påfyllning ofta.
-Fyll på med varannan vatten.

Tänk på att alkoholfria alternativ är inte alltid bättre än alkoholhaltiga när man ser till kaloriinnehållet. Låt dig inte luras här!

Slutsats: Har du som mål att gå ner i vikt så avstå alkohol under dieten! Håll dig till den kost som din kostplan tillåter. Resultaten och viktminskningen kommer snabbare då och du slipper börja om från början varje måndag igen..

Kom ihåg att du behöver inte avstå från alkohol för alltid utan endast under en begränsad period av ditt liv.

Jag förespråkar absolut inte avhållsamhet från alkohol utan vill med detta blogginlägg endast förmedla tankar att förhålla sig kring gällande alkohol och viktminskning.

OBS! Jag vill poängtera att detta blogginlägget är generellt för hur livet kan se ut i allmänhet och i “vanliga fall” men i denna rådande pandemitid så rekommenderas alla att undvika sociala sammanhang och större fester och tillställningar. Dock så finns tendenser att många istället dricker mer hemma och i mindre sällskap, vilket kanske inte minskar den totala alkoholkonsumtionen. Oavsett så handlar blogginlägg om kombinationen viktminskning och alkohol.

Har du som målsättning att:
– Minska i vikt och komma i bättre form samt känna dig lättare i kroppen
– Må bra och få mer ork i vardagen
– Bli kvitt ditt sötsug
– Motiveras och inspireras till att skapa nya hållbara hälsosamma kostvanor

Beställ SHAPE UP 4-VECKORS KOSTPLAN!
Ange rabattkod: KOSTPLAN för 25% rabatt. NU: 89kr (ord.pris 119kr). Köp den här!

Den här hemsidan använder cookies. Genom att fortsätta använda sidan godkänner du vår användning av cookies.  Lär dig mer