Känner du dig redo att komma igång igen med bra hälsosamma vanor efter sommaren..?

Är du trött på de kanske lite alltför ohälsosamma ovanorna du lagt till med under semestern..?

Blev det lite för många kvällar med vinmys eller alltför mycket ”det är ju semester, så då ska man ju kunna unna sig”..?

Lugn, det går att ta tag i… Det viktigaste är att du känner dig redo och att du är motiverad till att komma tillbaka på rätt spår igen.

Att komma tillbaka i rätt form är egentligen inte speciellt svårt. Det är egentligen väldigt simpelt.

– Ät rätt näringsriktig mat och ät rätt mängd mat utefter det mål du vill uppnå.
– Rör på dig. Vardagsmotion eller träning.

Ska du minska i vikt så kan du faktiskt räkna ut exakt hur många kalorier du ska äta varje dag för att nå din önskade vikt. Svårare än så är det inte..

Vill du få en mer vältränad kropp så finns det träningsprogram att följa så att du kan nå ditt mål.
Oavsett om du tränar eller inte rör på dig mer, så är kosten det som du behöver lägga störst fokus på men med rätt verktyg så kan du gå ner i vikt enkelt om du bara håller dig inom din dagliga beräknade kalorimängd.

Det svåra är oftast den mentala biten och det är här de flesta behöver lägga mest energi på.

– Att lära sig att tänka annorlunda och skapa nya vanor som håller långsiktigt.
– Att skapa tid för träningstillfällen och se till att träningspassen blir av.
– Att behålla motivationen.
– Att stå emot frestelser.
– Att ta sig tid att prioritera sig själv.

Men hur fixar man den mentala biten då? Var får man sin motivation ifrån?

Oftast kommer man till en gräns när det känns att gränsen är nådd och att man känner att nu får det vara nog och dags att komma igång med förändringar.

Frågor du bör ställa dig är:

Vad är det jag vill uppnå?

Vad är mitt mål?

Varför vill du uppnå ditt mål?

Fundera ut en rimlig plan!

Fundera ut en strategi för att lyckas med att följa din plan. Hur mycket tid kan du avsätta? Vad får det kosta dig att nå dit du vill? Är du beredd att göra det som krävs av dig?

Vilka hinder kan dyka upp på vägens gång? Finns isåfall en plan B..?

Har du försökt tidigare utan att lyckats? Vad har då hindrat dig?

Bli medveten om dina förutsättningar och begränsningar och hitta lösningar och nya vägar för att lyckas.

Gå igenom alla steg i dina tankar så att du är mer beredd på lösningar.
Tro mig det kommer att komma flera olika varianter av hinder men desto mer förberedd du är, desto lättare och mer smärtfritt tar du dig förbi dem.

Avsätt tid för veckoplanering!
Planera in vad du ska äta varje dag och tid för matlagning. Gör matlådor att ta med till jobb eller så du har färdigt när du kommer hem och är trött och hungrig. Avsätt tid för dina matinköp. Skriv en lista på det du ska handla och håll dig till den. Veckohandla så slipper du falla för frestelser flera gånger i veckan. Boka in dina träningstillfällen och powerwalks i kalendern, då blir de lättare att de verkligen blir av. Följ upp varje vecka – Vad fungerade bra? Vad fungerade mindre bra? Vad kan du göra annorlunda och vad kan du göra mer av?

Skriv ner ditt mål och skriv ner din plan. Följ din plan men tveka inte att ändra om du märker att det finns andra lösningar som fungerar bättre för just dig.

Ha inte bråttom. Låt det ta tid att nå ditt mål. Genomför din plan taktiskt, noggrant och ordentligt. Rutinerna du skapar ska hålla långsiktigt. Se det inte som en quick-fix. Hälsosamma vanor både när det gäller kost och träning är en färskvara som behöver underhållas även framöver när du har uppnått ditt mål..

Tänk så här: Att varje kilo som du blir av med, ska även hålla sig borta. Det ska ”smälta” bort succesivt. Om du tvärtom rasar i vikt snabbt (vilket ju oftast är det scenario som önskas) så har du inte hunnit skapa några nya vanor. Du har helt enkelt bara ätit för lite mat och näring under en kort tid och därmed legat på ett kraftigt underskott. När du nått din målvikt så är du förmodligen trött, orkeslös och sladdrig i kroppen och när du börjar äta som vanligt igen så går du upp alla kilon återigen + något kilo extra. Kroppen kommer förmodligen att ha brist på många ämnen och vill också kompensera för dessa.

Om du tvärtom tappar 0,5-1kg i veckan så hinner du ställa om dig mentalt på att skapa nya vanor som verkligen håller. Du behöver heller inte äta så strikt så att du känner att du saknar något och gör du bra kostval så kommer du dessutom att ge näring och välmående åt kroppen. Din hud kommer att hinna anpassa sig bättre och om du även kompletterar med träning (mest fördelaktikt då med styrketräning) så kan det hjälpa till att bidra till att tajta till huden ännu mer under din viktminskning.

Viktigast av allt..
Ge inte upp när du stöter på ett hinder eller om en dag inte blir så som du planerat eller tänkt. Det händer men att ge upp leder inte till något..

Fortsätt där du var och bara kör på vidare. Du kommer att nå ditt mål ändå och något avsteg från din plan kommer inte att ta någon skada på dina resultat. Fundera istället på hur du hade kunnat göra annorlunda och lär dig av dina felsteg.

Livet är fullt av tillfällen som gör att vi inte alltid kan följa en strikt kostplan eller som innebär att vi inte kan träna så som vi brukar. Men acceptera att så är livet.. och vi behöver istället lära oss att hantera dessa olika situationer, helt enkelt!

Det är inte heller meningen att du ska följa en strikt plan för alltid.. så vill ingen leva..

Oavsett vilket mål du har så behöver du skapa vanor som du på sikt utför utan att fundera så mycket kring dem och för att skapa nya vanor så krävs det att du tränar och upprepar under en viss tidsperiod för att det ska ”fastna” som en vana..

Lär dig hitta bra alternativ som du gillar och som känns bra för dig!

Är du redo att komma igång med nya vanor nu i höst..?

Vill du kunna räkna ut ditt dagliga kaloriintag baserat på ditt önskade mål?

Vill du få tips på kaloriberäknade frukost/mellanmål/lunch och middagsrecept att följa för att lyckas med din plan?

Vill du lära dig förstå hur allt ”hänger ihop” för att du ska kunna få ut det mesta och kunna uppnå ditt mål? Kosten, näringsåmnen, ditt kaloriintag, ditt proteinintag, träning mm..

Beställ hem ISHAPEMEs 19-sidigar Kostguide & Träningsprogram!

I ISHAPEMEs 19-sidiga Kostguide & Träningsprogram får du tips och råd om hur du på egen hand kan påverka dina önskade resultat med hjälp av kost och träning.

Oavsett om du vill maximera dina resultat av din träning, gå ner eller upp i vikt, bygga mer muskler eller få mer definierade muskler och minska i fettprocent så får du vägledning i den här guiden.

Med hjälp av en enkel formel kan du själv räkna ut ditt dagliga kaloribehov baserat på dina förutsättningar.

För att få ut det mesta av din kost så är det även bra att känna till om kostens betydelse och hur bra kostval samt en bra balans av de olika näringsämnena, protein, kolhydrater och fett, kan påverka din vikt, din träning, ditt välmående, din energi, din återhämtning och din hälsa.
Låt dig dessutom inspireras av 35 olika goda, lättlagade frukost-, lunch/middag- och mellanmålförslag. Alla med angivet innehåll av kalorier och näringsämnena protein, kolhydrater och fett.

Guiden innehåller dessutom 3 effektiva träningspass som förbättrar din styrka och kondition, samtidigt som de kickar igång din fettförbränning.

* Allt materialet i den här guiden är utformad för friska och skadefria personer. OBS! Om du är gravid, ammar eller nyligen fött barn, så rekommenderas du att följa de rekommendationer som du får utav din barnmorska/läkare.

JUST NU får du 25% rabatt när du anger rabattkod: KOSTGUIDE25 vid beställningen!
Ord.pris 299kr. NU ENDAST 224kr.

I webbshopen finner du även andra kost- och träningsprogram som tex.
– SHAPE UP 4-veckors kostplan.
– SHAPE UP 8-veckors GYM Träningsprogram för att forma och tona din kropp.
– BOOTY x 3 Tre grymma träningspass för att bygga, forma och stärka upp ben och rumpa.

Besök webbshopen här! Välkommen med din beställning!

Den här hemsidan använder cookies. Genom att fortsätta använda sidan godkänner du vår användning av cookies.  Lär dig mer